10 Best URL Shorteners

10 best URL shorteners - 10 URL shorteners yang terkenal atau 10 Website URL Shorteners yang Bagus untuk Digunakan atau 10 URL shorteners untuk menyorokkan URL yang panjang.

URL Shorteners
Sumber: Google Image

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca bl0g h4ck3r. Adakah anda sedang mencari senarai URL shorteners? URL shorteners yang terkenal dan mudah digunakan.

Di sinilah saya akan senaraikan 10 website URL shorteners yang anda boleh gunakan.

Apa itu URL Shorteners?

URL yang lebih pendek adalah sebuah laman web yang akan mewujudkan Uniform Resource Locator (URL) atau alamat laman web dari satu lama supaya versi pendek, yang mudah untuk diingati dan masukkan, boleh digunakan untuk menggantikan. Sebagai contoh, jika anda perlu kerap masukkan URL ke dalam mesej e-mel atau membaca melalui telefon, URL panjang boleh menyebabkan kepada salah tulis atau salah faham. Dengan pergi ke laman web percuma perkhidmatan memendekkan URL anda boleh menukar URL panjang anda menjadi pendek. Perkhidmatan memendekkan URL akan mengekalkan persatuan antara dua dan akan mengarahkan sesiapa yang memasuki URL ringkas ke halaman di URL panjang.

Apa kepentingan URL Shorteners?

URL shortener dapat membantu anda untuk menjimatkan ruang penulisan anda yang memerlukan untuk meletakkan URL. Sesetengah website tidak memberikan ruang yang banyak untuk menulis seperti twitter. Oleh itu, anda boleh menggunakan service ini untuk memendekkan URL anda.

Selain itu, anda boleh menggunakan service ini untuk menyorokkan link referral anda. Bagi yang join program affiliate anda boleh gunakan service ini untuk menyorokkan URL anda. Ini dapat menigkatkan lagi downline anda kerana apabila anda menggunakan service URL shorteners rujukan-rujukan anda tidak akan tahu domain link tersebut.

Sebagai contoh.
 Ni link pendek: http://is.gd/diHI5U
 Ni link panjang: http://www.neobux.com/?rh=686166697A756C68697379616D

Kalau tengok pada URL panjang memang dah tahu dia akan pergi ke www.neobux.com. Jadi rujukan anda akan copy URL itu sahaja.

Kalau tengok pada URL pendek memang susah nak tahu kemana link itu akan pergi. Rujukan anda terpaksalah buka link itu saja.

Senarai URL Shorteners.

1. Bit.ly

Bitly.com

Bitly adalah cara yang paling mudah dan yang paling menyeronokkan untuk menyimpan, berkongsi dan menemui pautan dari seluruh web. Ia dipanggil links bitmarks, dan anda boleh menggunakan bitly untuk mengigati URL, membantu anda dan berkongsi dengan orang lain. Anda boleh menggunakannya tanpa perlu mendaftar dan anda boleh juga mendaftar jika ingin menikmati ciri-ciri tambahan.

2. Goo.gl

goo.gl

Goo.gl membolehkan anda untuk mengesan dalam masa nyata, dan klik referer pada sebarang URL yang dipendekkan - alat yang sempurna untuk membantu anda memahami apa rayuan kepada penonton anda dan untuk membantu anda mengoptimumkan sosial, e-mel, dan lain-lain anda klik melalui kempen.
(Diterjemah dari english ke bahasa melayu menggunakan google translate)

3. Su.pr

su.pr

Su.pr adalah salah satu URL shorteners terbaik untuk webmaster kerana ia juga boleh meningkatkan trafik URL yang dipendekkan. Su.pr dimiliki oleh Stumbleupon dan anda boleh login ke laman web su.pr dengan Id pengguna Stumbleupon anda. Laman web ini juga membolehkan pengguna untuk mendapatkan lebih banyak trafik dengan berkongsi pautan di laman web rangkaian sosial popular dengan pilihan jadual secara automatik.

4. Adf.ly

adf.ly

Jika anda mahu untuk mendapatkan wang tambahan, Adf.ly mungkin perkhidmatan memendekkan URL terbaik kerana ia membolehkan pengguna untuk membuat wang dengan mengkongsikan URL yang dipendekkan. Pengguna boleh mendapat $4 setiap seribu klik.

5. Ow.ly

ow.ly

Ow.ly adalah url shortner yang sangat berguna yang membantu pengguna untuk memendekkan url, berkongsi fail, dan menjejaki lawatan (track visits). Perkhidmatan ini dikendalikan oleh media sosial popular iaitu perkhidmatan Hootsuite.

6. Tinyurl.com

tinyurl.com

Tinyurl adalah perkidmatan memendekkan URL tertua yang telah dimulakan pada tahun 2002. Pengguna tidak perlu untuk mendaftar akaun untuk memendekkan url.

7. Is.gd

is.gd

Is.gd tidak begitu popular seperti perkhidmatan memendekkan bitly dan goo.gl. Ia boleh dikategorikan sebagai perkhidmatan yang baik dan sangat mudah digunakan, hanya pergi ke sana dan membuat URL pendek anda tanpa sebarang yuran dan pendaftaran.

8. budurl.com

budurl.com

Bud URL adalah perkhidmatan memendekkan URL yang bagus. Ia bukanlah perkhidmatan yang percuma, anda perlu menjadi pengguna premium untuk menikmati ciri-ciri premium. Bud URL menawarkan percubaan selama 21 hari sebelum anda betul-betul ingin menjadi pengguna premium.

9. Cli.gs

cli.gs

cli.gs adalah perkhidmatan memendekkan URL dari Mister Wong. Gunakan cli.gs untuk memendekkan URL yang panjang untuk memudahkan perkongsian dengan rakan-rakan di Twitter dan Facebook, melalui e-mel atau IM.

10. Tiny.cc

tiny.cc

Tiny.cc adalah perkidmatan memendekkan url yang boleh membantu anda untuk memendekkan url anda, mengesan dan menguruskan url. Anda hanya pergi ke sana dan letak URL panjang anda untuk mendapatkan URL pendek tanpa sebarang yuran dan pendaftaran, ini adalah sistem yang amat mudah.

Akhir kata dari penulis.

Alhamdulillah, akhirnya saya dapat menyenaraikan beberapa URL shortener yang anda boleh gunakan. 

Jika anda ada mengunakan URL shorteners yang selain dari senarai di atas yang dianggap bagus juga, anda bolehlah tambahnya diruang komen.

Segala senarai di atas adalah dari segi pendapat saya. Jika ada salah dan silap sila perbetulkan.

Sekian posting saya mengenai 10 best URL shorteners.

Semoga bermanfaat

Catat Ulasan

notifikasi
close